Webwinkels voor beginners

Gepost op 28.06.2012 in Allerlei

Je wil zelf een eigen webwinkeltje waarin je je zelfgemaakte producten kan verkopen. Vrienden en kennissen hebben al aangegeven dat ze écht wel iets willen kopen, maar ze wachten alleen nog even op een site waar ze makkelijk je producten in een mandje kunnen gooien en vervolgens kunnen uitchecken. Lekker vanuit hun luie zetel. Intussen heb je waarschijnlijk al wat research gedaan en weet je niet helemaal hoe of waar te beginnen. Je bent niet de enige. Toen ik net met Fanny&Laura begon heb ik er ook even over gedaan om uit te pluizen wat voor mijn eigen webwinkel de beste oplossing was. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om mijn webwinkel helemaal zelf op te zetten, maar dat heeft me tijd gekost. Veel tijd.

Omdat ik zelf regelmatig de vraag krijg ik of ik alsjeblieft een webwinkel kan opzetten voor iemand die net begint met zijn producten te verkopen, wilde ik toch enkele zaken toelichten en ook een paar alternatieven aanbieden. Hopelijk kan dit blogbericht dienen als een opstapje om je eigen winkeltje te beginnen!

Waarom is het zo duur?

Als je even wat offertes opvraagt bij verschillende webbureau’s, dan zal je merken dat een webshop een paar stukken van mensen kost. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je een nier verkoopt om je eigen webwinkel te kunnen opzetten. Maar waarom is het eigenlijk zo duur? Een webwinkel opzetten kost tijd, zoals ik eerder al schreef. Véél tijd. Ik heb er zelf een paar maanden over gedaan voor ik de Fanny&Laura shop op poten had en durfde te delen met de wereld. Er zijn heel veel verschillende pagina’s die moeten gedesigned worden: een overzicht van alle producten, een detail van een product, het hele uitcheck proces,… Daar ben je als designer en ontwikkelaar wel even zoet mee en al die uren moet je natuurlijk aanrekenen.

De gratis/goedkopere alternatieven

Natuurlijk zijn er ook alternatieven die wat goedkoper of zelfs gratis zijn en dus ook wat toegankelijker voor de beginnende zelfstandige (in bijberoep). Let wel, je gaat hier en daar wat moeten inboeten tegenover een webwinkel die opgezet wordt door een professioneel webbureau. Je kan het design waarschijnlijk niet helemaal aanpassen zoals jij het wil en misschien kan je maar een beperkt aantal producten in je shop zetten.

  • Kies voor een kant-en-klare webwinkel
    Er zijn verschillende sites die er voor zorgen dat je je webwinkel in vijf minuten kan beginnen. Het bekendste voorbeeld hier van is natuurlijk Etsy. Je betaalt hierbij een kleine bijdrage voor ieder product ($0.20 per product) dat je in je shop zet en achteraf nog een kleine commissie als je een product verkoopt (deze wordt in procent berekend). Met Etsy heb je heel weinig controle over het design van je webwinkel en natuurlijk wil je er uit springen! Een paar Nederlandse alternatieven zijn mijnwebwinkel.nl en biedmeerwebwinkels.nl. Deze sites bieden allebei een gratis pakket aan waarbij je kan zien of hun diensten bij jou passen. Als je webwinkel groeit (meer producten, meer klanten,…) dan kan je er voor kiezen om up te graden. Je betaalt dan een vaste kost per maand.
  • Ga een beetje creatief om met kant-en-klare websites
    Er zijn heel wat sites waar je gratis een website kan aanmaken, daarom niet persé een webshop. Zo zijn er bijvoorbeeld Weebly en Wix die zeer goed in elkaar zitten. Maar hoe maak je daar dan een webshop van? Plaats al je producten op een pagina en voorzie ze van een beschrijving. Zet er ook een kleine code bij die je zelf verzint bijvoorbeeld 120023, waarbij de 12 staat voor het jaar dat het product geplaatst is en de 23 voor de nummer die je aan het product hebt gegeven. Hou al deze codes bij in een spreadsheet zodat je ze altijd kan opvragen wanneer je zelf een beetje twijfelt. Zorg vervolgens dat er een bestelformulier op je site staat waarbij de mensen hun gegevens moeten invullen én de productcode. Zo weet jij over welk product het gaat wanneer ze hun bestelling doorgeven.
  • Verkoop via Facebook
    Het is dan misschien geen echte webwinkel, maar er zijn genoeg mensen die via Facebook een zaak runnen. Maak een pagina aan voor je winkel en post regelmatig duidelijke foto’s van je producten. Het voordeel aan deze manier is dat je het reclame maken aan je facebookvrienden overlaat. Als zij een van je foto’s liken, dan kan het zijn dat je door die ene like, weer twee, drie of vier nieuwe potentiële klanten lokt. Handig, toch?

Heb je zelf nog een andere manier uitgedokterd om je eigen webwinkel op te zetten? Deel hem dan gerust in de reacties!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met een * zijn verplicht.

*

Current day month ye@r *